Heb je een lekke band? Geen zorgen, we leggen je graag uit wat je kunt verwachten qua kosten.
Wanneer een band door iets anders dan normale slijtage vervangen of gerepareerd moet worden, spreken we van schade. Denk bijvoorbeeld aan een spijker in de band. De dealer of bandenfitter zal beoordelen of de band nog gerepareerd kan worden. De kosten voor zo’n reparatie vallen buiten het leasecontract en worden daarom aan jou doorbelast.
Is de band niet meer te repareren? Dan moet deze vervangen worden. We berekenen in dat geval niet de kosten van een hele nieuwe band, maar alleen het deel dat de band nog mee had kunnen gaan (het restprofiel). De berekening hiervan doen we volgens onderstaande methode:
Voorbeeldberekening:
- Kosten van een nieuwe band: € 150,-
- Profiel van een nieuwe band: 8 mm
- Minimale profielgrens voor vervanging: 2 mm
- Restprofiel van de beschadigde band: 5 mm
- Te gebruiken profiel: 8 mm – 2 mm = 6 mm
Een band met minder dan 2 mm profiel wordt altijd vervangen.
In dit voorbeeld heeft de beschadigde band een restprofiel van 5 mm. Je had in theorie nog 3 mm profiel kunnen gebruiken tot de minimale grens van 2 mm. Door de schade gaat dit deel verloren. Dat betekent dat 3/6 deel van de nieuwe band aan jou wordt doorbelast.
Kosten in dit voorbeeld:
€ 150,- x (3/6) = € 75,-
Vragen?
E-mail: info@directlease.nl
Telefoon: 0541 - 571 710